Susy funderar vidare

Alla inlägg under november 2013

Av Susy - 30 november 2013 09:46


Igår skulle jag efter många om och men byta till vinterdäck.

Döm av min förvåning när jag inte fick upp bultarna!!!

Jag har bytt däck själv (med några få undantag) sen jag var 18 år och har klarat det hur bra som helst!

Visst har jag muttrat och varit lite för sjuk för att göra det ibland, men det har alltid funkat.

Nå nu var det ju så att jag hade problem med ABS tidigare i år och då vet jag att servicen tog loss däcken för att kolla...och tydligen så skruvade de fast dem allt vad de kunde så jag kunde inte rubba dem :(


Tidigare hade en granne sagt att han kunde hjälpa mig, men jag måste ju förstås prova själv först.

Hörde av mig till honom igår om mitt dilemma och idag kom han och hjälpte mig.

Jag kunde säkert bytt själv bara han löste upp bultarna åt mig, jag föreslog det, men han bytte helt och hållet åt mig :)

Så äntligen är mina vinterdäck på, bara att tuta och köra!


Tack så jättemycket du goda  granne!


Och ja just ja:


Trevlig Lilla Jul på er   


Av Susy - 28 november 2013 12:53


Jag har med bestämdhet hävdat att det lönar sig att klaga.

Ja, det finns de som har det sämre, jag vet och det finns sådana som överdriver och klagar i onödan.

Men har du ont, mår dåligt, är trött eller något sånt så är ett litet gnäll antingen på facebook eller på bloggen så skönt!

Bara det där att få det ur sig liksom!

Och kanske man får lite medkänsla också liksom :)


Igår gnällde jag om att jag mådde illa, hade ingen aptit och ville inte äta.

I morse vaknade jag hungrig :)

Lagom till lunchtid blev jag hungrig och kockade ihop korvsås med kokt potatis och rivna morötter.

Jag åt med god aptit och jo, det var riktigt gott om jag får säga det själv :)

Där ser ni vad lite gnäll kan göra ;)


Men den där sömnen...den funkade inte i natt heller, så den fortsätter jag gnälla om....gnäll, gnäll och tandagnisslan!


Förresten kan jag nu meddela att jag inte har varken sommar- eller höstlov mera utan jag är nu anmäld som arbetslös.

Det är inte något gnäll, bara ett konstaterande av fakta att jag är öppen för förslag ;)


Av Susy - 27 november 2013 13:58


Två stora glädjeämnen i livet är sömn och mat.

Båda krånglar för mig :(

Sömnen är till och från just nu och mycket varierande.

Mat brukar vara trevligt, men emellanåt är det inte gott alls :(

Det beror då inte på att jag är totalt urusel kock utan för att jag inte har någon aptit.


Idag mår jag illa, har gjort det sen jag vaknade, men fick i mig frukost i alla fall.

Sen blev det inte så mycket mer, kunde inte tänka mig att värma de rester jag har i kylen.

Inte för att de smakar illa utan för att jag inte skulle klara av att äta riktig mat idag.


Sent omsider blev det en lunch på två rostbröd med ost och vischyvatten.

Och nej, jag kan inte ha magsjuka, jag har inte träffat folk sen i lördags.

Det måste ju vara nån sorts måtta på inkubationstid liksom.

Inte åt jag något tokigt igår heller, nä det är bara så här jag funkar ibland.

Nästan som jag kör nån sån där 5:2 diet...fast det gör jag inte.


Nåja, det går väl över, det brukar göra det, men jag tycker det är lite surt när jag berövas livets goda :(

Nu har jag gnällt igen så jag hoppas det funkar :)


Av Susy - 25 november 2013 11:49


Idag skulle jag ha en massa att skriva om här.

En hel del saker som stör mig, sånt som gör mig arg, sånt som gör mig fundersam, sånt som gör mig lite förskräckt mm.

Ja, det är sådant som inte kan vara här.

Sådant dyker upp lite nu och då i min skalle och i min skalle förs en lång debatt och jag förstår att det här kan inte allmänheten få läsa.

Folk skulle bli arga, ledsna och irriterade.

En del är sådant jag inte vill att alla ska veta om mig själv.

Idag är det ovanligt fullt med sånt i min skalle, men ja, det är bäst att hålla inne med det.


Jag får lov att ta en livlina - Ring en vän!


Av Susy - 22 november 2013 19:39


Idag åkte jag fram och tillbaks över pölen med Eckerölinjen.

Orsaken var en vän som behövde lite hjälp över och det gör jag så gärna (om hon skulle fråga lite oftare det vill säga).

Eftersom jag är urusel på att hälsa på folk så blir det här ett sätt att träffas och kunna prata på en massa liksom :)

Och vägen över till Sverige var mycket trevlig.

Hon bjöd mig på mat (det var inte meningen och nödvändigt, men tack ändå liksom) och vi pratade på.

Till på det så dök min brorson med vovve upp, dem har jag inte sett på länge, trevligt det också :)

Mer prat och lite hundkel förstås :)

Följde min vän av färjan och där möttes hon (ja, han kunde ju inte missa mig heller) av sin man.

Bara att se lyckan i hans ögon när han fick syn på henne gjorde resan värd att resa :´)


Sen var det för mig att ta mig ombord igen...med alla andra...hå hå ja ja va folk!

Delade hela långa vägen i gången mot färjan med ett stort gäng karlar som skulle över och äta julbord (på vägen dit, annars åt ingen hade de märkt något år före) och minst två gäng tjejfotbollslag i tonåren.

Och så den vanliga bunten pensionärer förstås.
Ja, jag tjuvlyssnade...hade inte så mycket val liksom.


Väl ombord så slog jag mig ner i närheten av taxfreen, lika bra att få det gjort med en gång liksom.

Satt där i en soffa när en gubbe lullade in, satte sig en soffa i från sig och skrek: - In the last minute!

Sen fortsatte han prata, men nu på svenska...tror jag....


När taxfreen öppnade lämnade jag honom till sitt öde, där inne plockade jag åt mig sånt jag "behövde" och när jag kom till kassan så sa kassakillen:

- Får det lov att vara vin till ett rabatterat pris?

- Nej usch, svarade jag

Tror inte det var den reaktionen han förväntade sig...

När jag kom ut satt gubben fortfarande där och pratade.


Jag gick till cafeterian, men där var det sånt himla liv att jag bara köpte en glass och gick ner igen.

Gubben satt fortfarande och pratade i en soffa....


Så jag valde en soffa en bit bort, frågade snällt mannen som satt i soffan mitt emot om det var upptaget.

- Ja inte ser jag att det sitter någon där, fräste mannen.

Oj! Förlåt att jag frågade....gringubbe!

Jag satte mig trots det eller kanske just därför (alltid retar det någon) ner där.

Läste och fördrev tid.


Vet ni förresten hur mycket tonåriga fotbollstjejer låter när de släpps lösa på en färja???

Om ni inte vet, lovar jag att ni inte vill veta....och till på det skriker minst i höga C om någon tappar en tandpetare eller nåt sånt!


Sen dök plötsligt mina grannar upp :)

De hade varit lite längre än mig de (Nice), tyckte väl det varit lite mörkt hos dem också....

Äntligen trevligt och intressant sällskap på returen :)


Ja och till sist var jag glad att komma tillbaks på åländsk mark...och märka att det inte var frost eller is på vägen eftersom jag inte hittat orken att byta till vinterdäck ännu!

Men så länge det finns liv så finns det hopp ;)


Men vad jag tror och har på känn, å sitter säkert gubben kvar där i soffan och pratar än...


Av Susy - 20 november 2013 13:22


När jag ser reklam på tv eller i någon tidning så känner jag ofta att jag MÅSTE ha någon vara.

Det samma händer när jag får hem någon katalog av något slag, jag känner att jag MÅSTE ha det och det och det och det och det....

Just nu är det i Biltemas katalog jag hittar sådant...eh...jag förstår inte vad hälften är ens, trots att texten är på svenska....men ja, det verkar inte hindra mig.

Som tur är så har jag dåligt minne, så när jag lagt ifrån mig tidningen så har jag glömt vad det var jag MÅSTE ha.

Oftast minns jag inte ens i vilken av katalogerna/tidningarna som det där superviktiga fanns i.


Så kontentan då: Det är praktiskt med dåligt minne när man är lättpåverkad...det blir billigare så :)


Av Susy - 19 november 2013 09:31


Jag klagade ju tidigare på ett spöke från det förflutna hade hört av sig, det kändes onödigt och var väldigt oväntat, men det finns röster från förr man gärna hör :)


Det var väl inte direkt en röst jag hörde utan jag fick ett brev igår.

Ett riktigt brev på posten, sånt där i kuvert och med frimärken på :)

Det var från min bästa vän eller ja, hon var min bästa vän när vi var små.

Det var nog jag som ropade på henne först nu, jag skickade ett vykort åt henne för ett tag sen.

Jag kände att vi behövde ha lite kontakt igen (många år sen sist).

Det var antagligen min intuition som fick mig att skicka kortet, för det har hänt lite väl mycket jobbigt i hennes liv.


Jag föddes i Stockholm, mina åländska föräldrar hade som så många andra åkt över pölen för att hitta jobb.

De gifte sig där och blev de kvar i många år och efter många om och men dök jag upp.

Vi bodde högst upp i ett trevåningshus och i lägenheten mitt emot bodde det tre flickor med sina föräldrar.

Den yngsta av dem var lika gammal som mig och som treåringar upptäckte vi varandra, stod och kikade blygt på varandra över trapphuset.

Det resulterade i en kär vänskap, vi blev bästa vänner :)

När mina föräldrar fick den goda idén att flytta tillbaks till Åland när jag fyllde 7 år blev det ju lite jobbigt.

Vi var vana att ses alla dagar och det gick ju inte mera.

Men vi skrev massor med brev och hälsade på varandra på loven.

Vi var bästa vänner upp i tonåren, men nånstans där rann det ut i sanden.

Vänner var vi och är fortfarande, men vi hörs mycket sällan.

De senaste åren har vi knappt hörts alls så detta brev kändes bra att få, trots att livet är tungt.


Jag behövde denna röst från förr och det känns som hon behövde min med och nu hoppas jag vi fortsätter höras av framöver.



Av Susy - 18 november 2013 14:34


Det blev två dagar på raken som var fyllda med diverse göromål.

Jag skrev om en del här tidigare, men jag gjorde en hel del annat också...måste ju passa på när jag hade energi liksom.


I morse skrek kroppen till:

Stopp och belägg!

Nu får du ta och lugna dig lite!

Här har du lite huvudvärk och ont i axlarna så du håller dig lugn.


Tack tack kroppen, hörde, kände, lyssnade och led!


Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards