Susy funderar vidare

Alla inlägg under januari 2013

Av Susy - 31 januari 2013 19:08


...alla som delat bilden på killarna som håller i ett avhugget katthuvud på fb.

Den sitter nu för evigt evigt etsad på min näthinna sen första delningen :(

Där delar det nu plats med flera djurbilder jag inte borde ha sett.

Visst fasen vill jag att de ska straffas (hårt) om bilden är sann och inte fejkad på något sätt, men jag klarar inte av att se sådana där bilder.

Jag vill inte se misshandlade djur på bild heller, inte döda djur heller!

Jag vet att det händer, jag vill att folk ska straffas som gör djur illa, men jag kan inte se det, det gör ont i mig och jag vill inte ha dessa bilder på min näthinna!

För mig finns inga tillräckligt hårda straff för de som gör djur illa med mening!


Av Susy - 28 januari 2013 17:49


....där uppe i himlen!

Jag ville bara berätta för dig att jag fortfarande inte kan vispa grädde!

Fast du kanske såg mitt senaste försök för en stund sen?

Provade din tupperware shake den här gången och jo, det gick lite bättre en sist jag försökte, det blev ju i alla fall inte smör nu, så det går i alla fall bättre än med elvisp :)

Men det vart inte perfekt grädde heller...tur att det bara var ett försök eftersom jag hade grädde kvar från helgens matlagning.

Sen skulle det ju bara vara på plättarna så det dög och det var bara jag som såg den!


Hej då mamma!


Av Susy - 27 januari 2013 07:50


Läste en väns blogg om att slå in paket och krångel med snören och sånt.

Jag har alltid gillat att slå in paket, men det kan bero på att jag i rätt tidig ålder fick lära mig det den hårda vägen.


Som nästan 12-åring jobbade jag på Sälj & Köp en sommar och där slog jag in mååååånga finska glas åt mååååånga svenska turister i presentpapper  

De första paketen var inte snygga kan jag säga och jag såg många rynkade svenska näsor då i början.

När det sedan dök upp en lugnare stund så visade mig den vanare personalen hur man egentligen skulle göra.

Framförallt lärde jag mig hur man lyckas knyta presentsnöret utan någon annans finger på knuten, hur man kan själv liksom. Det är ju en fördel om man slipper tejpa fast snöret på paketet för att det ska hållas ;)


Så tack vare att jag hade en farbror med butik så fick jag i en alltför tidig ålder (fast jag hade redan gått i lökland sen jag var 8 år) lära mig för livet. Det sparar en hel del irritationer att kunna knyta presentsnören själv har jag märkt :)


Av Susy - 26 januari 2013 05:43


Jag går nästan ständigt med en sjal på axlarna.

Det har ingenting med att göra att jag vill vara fin eller nåt sånt, nä det är helt enkelt för att annars får jag kallt och ont i nacken och axlarna = huvudvärk.


Två dagar förra veckan och två dagar denna vecka har vi gjort en klar kulturgärning. Vi har filmat Pär-Olof Jansson när han berättat om och visat upp Jomaladräkten, alltså folkdräkten.

Jag visste det nog förut, men kors i jösse namn vad den mannen vet mycket och vilket jobb han gjort i att dokumentera allt också.


Och pga detta så vet jag nu varför jag är ogift, det beror på sjalen!

Eller på hur jag bär den rättare sagt.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall den undre kanten på sjalen hänger ut under den övre kanten....och då blir man ogift :)

Fortsätter att ha sjalen fel....lugnast så ;)


Av Susy - 25 januari 2013 18:09


...jo men visst var det så.

Igår var det 2 år sen jag började som vik.kultursekreterare i Jomala.

Läste min blogg från dagens datum men ifjol och då såg jag framemot ett år till där och det tog slut 31.12.2012

Nu nalkas slutet, 31.5.2013 dras tjänsten som kultursekreterare in så jag har inget att vikariera på mera sen.

En tid framåt fortsätter jag dra barngrupper, Stickcafé, lite små evenemang mm mm.

Förutom det måste jag röja upp, städa datorn, papper, pysselmaterial osv.

Och så måste jag ta ut en massa semester också!

Jag vet fortfarande inte vad jag gör sen....men det löser sig väl!


Av Susy - 24 januari 2013 16:00


Denna vecka har jag börjat med Bibbaklubbarna igen.

När jag kom på den ena av dem så kom ett av barnen fram till mig med en present:

En Mini-Susy som barnet hade pysslat ihop åt mig :´)

Se så fin den är  --->

Kassen som Mini-Me håller i grundar sig iatt jag alltid bär med mig pysselmaterialet i en stor kasse :)


De sa även att de har saknat mig och jag fick kramar :´)

Sorgligt att detta tar slut efter denna termin :´(


Nåja, fram till det ska vi ha ganska många roliga, röriga, pyssliga träffar :)



Något helt annat då för att förklara rubriken:

Igår fick jag uppfattningen att en person gick bakom ryggen på mig, att det var något personen försökte dölja för mig och att det var jobbigt att jag dök upp just då   

Jag blev sur och grinig som tusan, muttrade för mig själv hela kvällen   


Jag är inte långsint, men plötsligt kom jag i morse på nytt på oförätten och blev sur igen   


Lite senare fick allt sin förklaring och jag hade absolut ingen orsak att vara sur...jag hade bara missförstått situationen och personens förvirrade stressnivå.

Snacka sura i onödan!

Himla tur att jag höll min surhet för mig själv   


  

Av Susy - 19 januari 2013 19:44


Det sitter i ryggmärgen, intränat sen tidig barndom.

Då är det inga lätt att göra tvärtemot det!

Man ska spara på vatten (och el), det har pappa sagt!

Men när det är så här kallt (verkar bli en lite humanare  natt i natt *peppar, peppar*) så måste jag slösa med varmvatten för annars fryser det.

Ja, jag vet att det låter konstigt att det är varmvattnet som fryser, men det är vattenintaget till varmvattenberedaren som av nån anledning fryser...så vid grader under -10 måste jag sätta en kran på dropp i badrummet.

Är det riktigt kallt (som senaste natt) så måste även en kran i köket stå på dropp, för annars fryser varmvattenledningen under golvet (torpargrund).

Så det droppar och spolas en massa vatten "i onödan" här just nu.

Det känns inte bra, trots att även pappa insåg att det var ett måste för att det inte skulle frysa.


Vill ha vår nu så jag slipper känna mig som en Slösa!


Av Susy - 17 januari 2013 16:46


...såg jag till att ha migrän i natt.

Det blev en helsikes natt som var ännu hackigare än vanligt och vakentiden var fylld med gräslig migränvärk och en massa kvidande.

Steg upp en av gångerna och då snurrade och vindade det så i huvudet på mig att jag gick i allt...det var bara att återvända till sängen.


10 minuter före klockan ringde imorse så tänkte jag: Jag kan inte gå på jobb idag!

När klockan ringde så värkte det mindre och det snurrade inte i skallen mera. Det måste ha varit en undergörande sömn jag lyckades få de där 10 minutrarna!!

Så som den goda arbetstagare jag är så steg jag upp och lagade mig iväg på jobb.


Med tanke på min migränhjärna idag så var det en himla tur att två timmar av arbetsdagen mest bestod av att trycka på och av en videokamera :)


Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards