Susy funderar vidare

Alla inlägg under december 2012

Av Susy - 30 december 2012 14:45


Dagarna efter jul äter ju de flesta rester från julmaten, så även jag.

Inte för att jag har så många sorter, men det brukar räcka till annandagen åtminstone.

Det är rätt skönt att bara kunna plocka fram och värma, vilket jag redan konstaterat.

Men varje år inser jag att jag har för mycket skinka.

Varje år funderar jag på att inte göra någon julskinka alls och varje år har jag lyckats hitta en sån liten nätt skinka så jag tagit en i alla fall.

Så även i år och jag hade faktiskt inte bestämt mig för att jag skulle ta den, men när jag såg en dam kasta lystna blickar på den jag höll i så blev jag ju tvungen att ta den ;)

Så även detta år gjorde jag julskinka och även detta år blev det för mycket.

Jag äter den helst som pålägg och så himla många mackor per dag äter jag inte.


Så i förrgår gjorde jag skinkpizza på en stor del och idag gjorde jag ost- och skinkpaj på en större del och ändå har jag skinka kvar!!!

Så himla länge till kan man inte karva till av den, ännu är den ok, men jag får nog inte slut på den innan den blir dålig.

Jag funderar på att frysa ner större delen av den, men undrar om jag nånsin får den uppäten då??

Jag har svårt att kasta bort mat så den hamnar nog i frysen.


Nästa år ska jag baske mej göra det jag tänkt göra i flera år: Köpa några hundra gram skivad julskinka från någon köttdisk!

Fast vad ska jag då laga mat på i mellandagarna???


Av Susy - 28 december 2012 10:21


I tisdags gick jag i ide igen, så där precis just efter jag kom hem från julottan.

Inga tider att passa, inga absoluta måsten och sånt = ide!

Det är mycket praktiskt med julmat när man är i ide, det är bara att ta fram och värma liksom.

Fast nu är den slut, förutom skinkan då, men den ska snart omvandlas från befintligt skick.


Idag var det meningen att jag skulle lämna idet ett tag.

Jag skulle på en behandling och tänkte passa på att handla lite, men nu blev behandlingen inställd och därmed kan jag fortsätta vara i ide :)

Visserligen skulle jag behövt behandlingen väldigt väl just nu, men jag behöver också vilan och lugnet i mitt ide.

Det har blivit lite väl mycket av allt den sista tiden så jag behöver återhämtning känner jag.

I och för sig skulle jag nog behövt handla, men det går nog några dagar till och inte behöver man ju äta så himla fint bara för att det är nyår va?


Jul

Av Susy - 25 december 2012 14:17


Någon julstress infann sig aldrig hos mig, men jul blev det ju ändå.


Jag började julaftonen med att äta jullimpa med julskinka på, den gjordes kvällen före.

Efter det åkte jag till Hugos och för att hämta två små restpaket från posten där.

Jag misstänker att de andra som var där hade andra och juligare bestyr än jag hade :)

Jag fortsatte sedan till kyrkogården, utrustad med en liten sopborste, ljus och ljuständare.

Hittade gravlyktorna rätt fort med hjälp av sopborsten, men fick stå med snö upp till knäna medans jag sopade fram lyktorna och fick dit de tända ljusen.

Det kunde vara måtta på den här snön alltså...och idag kommer det mera också :(


Jag fortsatte sedan till min gudsons familj, lämpade av en påse med klappar där och pratade med yrvakna ungar :)

De är de enda som får julklappar av mig numera...eller hm...som jag hjälper tomten med klappar åt ;)

Jag fick även några gåvor med mig hem, tack för dem :)


Hem och ta det allmänt lugnt, stekte köttbullar (förstår inte folk som gör det före julaftonen, då skulle jag hinna äta upp dem före julaftonen).

Intog julmaten till Kalle Anka, saknade dockorna i tomtens verkstad och förstår fortfarande inte varför de togs bort. De var ju bara söta och roliga liksom :)

Jag hade sovit för lite på natten och inte riktigt fått till någon tupplur under dagen så jag gäspade mig fram till Karl Bertil Jonsson och när den var slut så kröp jag till sängs rätt fort.


I morse, juldagen, åkte jag iväg på julotta. Fast det känns lite som fusk att kalla det så när den börjar först kl. 8, men som min huvudkommentator Bella (som jag även träffade på julottan) skrev på fb: Jul8

Julottan var som vanligt mysig och kyrkan var fylld av levande ljus. Det var ovanligt mycket folk där i år eftersom det kom en busslast kryssningsresenärer dit. De tog en massa kort, vilket jag förstår för vår kyrka är verkligen vacker.

Vi fick lyssna på kyrkokören och även min brorsdotters sång, jag fick sjunga psalmer (men min röst orkar inte lika bra som före borrelian ännu) och prästens prat.

Prästen ska förresten ha en eloge för att han nogsamt tackade alla som uppträtt med namn (ja, han rabblade inte upp alla i kören då) och även tackade kantorn med namn. Jag har aldrig hört kantorns namn nämnas tidigare i kyrkan och de gör ju en stor del av jobbet liksom!


Nu tänker jag gå i ide några dagar, äta upp resterna av julmaten och bara ta det lugnt tillsammans med Hans.

Jag har fått en god början redan idag :)

Tyvärr ser det ut som jag måste skotta snö också...suck...men inte idag...en annan dag!


Av Susy - 22 december 2012 20:04


I torsdags dök Anpe oförhappandes upp på mitt jobb. Hon överräckte en alternativ julgran (en ananas), choklad, ljus och lite smått och gott åt Hans. En häpen, överraskad jag kunde inget annat än tacka liksom...och få en och annan tår i ögat :´)


La men på tok för sent i torsdags och sov rätt uselt så det var en sömnig Susy som lagade sig på jobb på fredag morgon. Hon piggades hastigt upp av S som dök upp med en söt julblomma direkt på morgonkvisten :)

Det var tack för min hjälp med skolans musikal, men inte var det nog med det, några timmar senare dök S upp igen, nu i sällskap av två till från skolan. Jag fick ännu en julblomma som tack, denna gång från skolan!

Åh men alltså....jag blev ju lipiger jag...och det höll i sig resten av dagen!

Jag hade absolut inte väntat detta, jag  blev klart överraskad och mycket värmd och glad i min själ :)

Detta år har jag fått 3 julblommor...jag brukar inte få en enda!

Bortskämd, det är vad jag blir i år :)


När det gäller packad så är det ju förstås inte jag som blivit packad, däremot drömde jag att jag festade till rejält och vaknade med en gräslig bakfylla. Ni kan ju tänka er lättnaden när jag vaknade...och ja, jag hörde varningen och fortsätter mitt nyktra liv :)

Men packade blev julklapparna, tog en stund, men nu är det klart och nu ska de bara iväg med tomteexpressen.


Snart är det jul och jag är mycket glad :)


Av Susy - 20 december 2012 08:39


Den strida strömmen av omtänksamma människor verkar fortfarande inte ta slut.

Blev just uppringd av ena exgrannen med frågan om jag ville fira jul med dem i år igen (fast ifjol var vi fortfarande grannar). Så rart av dem att tänka på mig, men i år sa jag nej.
Det var mycket mysigt ifjol och maten var god, men i år vill jag vara hemma med min lilla familj, dvs Hans.

Jag saknade honom ifjol och låtsas att han saknade mig också (han sov som en stock när jag gick och även när jag kom hem igen).

Jag är visserligen nyfiken på deras nya hem, men det kan jag se en annan gång.

Det är en mycket trevlig familj och i år blir de många också...till och med barn är det med, men näe, Susynand trivs bäst under sin korkek hon ;)

Men rörd blev jag ju igen, omtänksamhet har den inverkan på mig som ni ju vet :)


Av Susy - 19 december 2012 19:21


Det finns många orsaker till att gråta eller att få tårar i ögonen.

Jag har nog provat på de flesta, men gråter helt klart mest av att jag är rörd över något.


Härom dagen satt jag in lugn och ro och åt lunch på jobbet. Då brukar jag läsa Nyan samtidigt och såg då att en av de som brukar vara med på Stickcafét hade gått bort. Jag blev riktigt ledsen och fick tårar i ögonen av sorg.

Väl på Stickcafét i tisdags så kändes det så tomt efter den saknade deltagaren och mina ögon tårades flera gånger när flera uttryckte sin saknad.


Det var säsongsavslutning på Stickcafé och vi höll ändå modet rätt bra uppe, men ändå tårades mina ögon gång på gång under kvällen.
De hade nämligen samlat till en julblomma och ett vackert kort åt mig. Det hade jag inte väntat mig och jag blev förstås mycket rörd.

Varje gång jag fick syn på blomman så steg ögonen i mina ögonvrår....jo, jag är känslig, jag vet :)


Idag blev jag rörd över att jag fick ett julbokmärke och en uppmuntrande hälsning av en rar person och när jag kom hem hittade jag ett julkort från en barndomsvän och i kuvertet låg även en beskrivning hur man stoppar sockor. Hon kom ihåg att jag skrivit på fb att jag inte är bra på det, men att jag gör det ändå...nästa gång kanske det blir vackert istället för sällsynt ;)


Så ja, jag går med tårar i ögonen minst en gång om dagen jag...ibland rinner det över också.

Men det är bra att släppa på trycket...hur man än gör det :)


Av Susy - 17 december 2012 17:19


Hm...det påstås att det börjar lacka mot jul...verkligen lacka liksom.

Jaha ja...då borde man börja fixa det som borde fixas va?

Och ha lite bråttom när man inte är klar liksom?

Eller?

Jag brukar aldrig ha någon julstress, tar det med ro liksom.

Och varför inte?

Jag är ju ensam och behöver bara fixa käk åt mig själv på julaftonen och ärligen så köper jag det mesta färdigt.


Men det var ju några detaljer då:

Jag har ännu inte fått ut nån uteljusslinga, mest för att jag inte kan bestämma mig var den ska vara. Den brukar vara uppe på Lilla Jul, men inte i år inte....tur att slingorna i fönstren är uppe i alla fall :)


Sen var det den där lilla detaljen med att hjälpa tomten med julklappar då....eh....det borde man kanske börja ha på koll va??

Och har man inte det på koll så borde man bli stressad va??

Julstressad alltså....

Men inte Susynand...hon sitter lugnt under sin korkek och luktar på blommorna....hm...

Idag efter jobbet hade jag faktiskt tänkt få ändan ur och göra det som måste göras inne i stan, men jag lyckades inte motivera mig till det så jag åkte hem.

Så nu borde jag bli stressad va?

Jobbar ju faktiskt kväll två gånger den här veckan och före jobbet kommer jag mig inte iväg, det vet jag....

Och inte har jag börjat köpa julmat heller...hm...antar att det också börjar bli dags liksom....

Så ja, vad kan jag säga?

Nån som har lite julstress till övers?


Av Susy - 16 december 2012 13:58


Den här veckan som gått så har jag sovit mycket dåligt och drömt massor av mardrömmar.

De har handlat om personer som jag trott varit mina vänner som sviker mig och lämnar ut mig åt monster och liknande. Människor som ljuger och förtalar mig.


Jag har drömt att jag har upptäckt att någon gjort intrång i huset jag bor i (inte nödvändigtvis det jag bor i nu) och så har jag ingen röst, jag bara rosslar när jag egentligen vill skrika högt åt den som gjort intrång att försvinna! Och där är jag kaxig som tusan, jag vet inte vad eller vem det är som gjort intrång, men jag är arg som ett bi, inte rädd!


Jag hoppar över stup, snavar och glider.

Jag blir inklämd nånstans och fastnar (cellskräck i verkligheten så jag får klar panik).

I morse brast kanten jag just hoppat över till och jag och snökanten (till en planet jag just hoppat till över ett stup) åkte ner i ett mörkt djupt.

Och vännen jag hade med mig sa bara helt lugnt: -Det borde väl gå och rädda dig därifrån kanske...

Nu för en stund sen tog jag mig en behövlig lur och det sista jag drömde var att jag var misstänkt för något hemskt och de lurade mig till att ta urinprov så de kunde testa något i det.....fast det tror jag mest berodde på att jag var kissnödig. Tack å lov så vaknade jag och hann lämna "urinprovet" i toaletten ;)


Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards