Susy funderar vidare

Alla inlägg under december 2013

Av Susy - 30 december 2013 09:09


Man kan bli påverkad av många olika saker och just nu är jag verkligen påverkad.

Jag tar massor av intryck av boken jag läser just nu.

Den är lättläst, söt, sorglig och mysig.

Den handlar om ett hundstall och människorna runt det...och deras hundar.

Jag är en kattmänniska, men jag älskar hundar fast jag inte skulle vilja ha en själv.


Den här boken påverkar mig så att jag nu vill jobba på ett hundstall!

Någon som har ett sånt jobb åt mig??

Snälla!


Och så är jag ständigt sugen på baconmackor för det ger de sina volontärer i det här hundtallet.

Låter så himla gott!

Bara några kapitel kvar nu, sen får jag söka upp någon annan bok som kan påverka mig :)

Fast jag vill ändå jobba på hundstall eller -dagis, skulle passa mig perfekt :)


Av Susy - 29 december 2013 11:27


Just nu är det inte så mycket på gång, lite småpyssel här och där, men annars har det inte hänt så mycket.

Det är väl egentligen bra det, inga nyheter är goda nyheter ;)

Men det betyder också att det inte händer något här på bloggen.

Den står still eftersom det står still i hjärnan!

Återkommer när stiltjen är över!




Av Susy - 25 december 2013 14:08


....hördes dingle-dång. Flingor som nu virvlar om, i munter vintersång       

Yrvaket slog jag upp ögonen och undrade va tusan det var för liv???

Det tog några sekunder, sen kom jag på att det var klockradion och att jag skulle upp i julotta.

Undrar vem som satt sån jädrans volym på klockradion bara...hm...


Upp och iväg kom jag och hämtade upp grannen med bihang som vanligt.

I år var började julottan redan kl. 6.30 och det kändes väldigt tidigt, men det är så det ska vara när det är på riktigt.

I kyrkan brann massor med stearinljus och myskänslan var som vanligt stor.

Jag tyckte dock att det var färre besökare än vanligt.

Vi som var där fick i alla fall lyssna på prästen, några textläsare, kyrkokören och en kantor som verkade lite trött.

Jag fick sjunga julpsalmer vilket jag alltid ser fram emot.

Glädjande nog så märkte jag att jag fått tillbaks lite mer av min rösts kraft, den som borrelian snodde.

Tack så mycket, men lite till behöver jag för att bli helt nöjd :)


Hemma väntade Hans och frukost (min, han fick som vanligt så fort jag stigit upp)...och sen en lång sovstund.

Denna gång slapp jag väckas av julmusik på hög volym :)

God fortsättning!


Av Susy - 24 december 2013 12:53


Idag är det julafton och det har knappats någon missat :)

Själv började jag med att vakna okristligt tidigt, höll mig uppe så jag kunde se slutet på adventskalendern (japp, jag har sett vart enda avsnitt) och så åt jag jullimpa med skinka och senap.

Sen sov jag en stund till.

När jag vaknade upp igen kom jag på att jag nog borde laga mig till kyrkogården och tända ljus innan fuskjulkyrkan börjar!

Så iväg bar det och ljusen blev tända trots blåsten.

När jag var på väg tillbaks till bilen körde kyrkklockorna igång och jag tog mig ett litet julskutt :)


Hem till Hans som nu fått tonfisk, nam nam för honom det :)

Jag är hungrig själv så nu tänker jag äta julmat.

Får man göra det redan vid kl. 14?

Jo jag får, för jag gör ju det igen, firar julaftonen hemma med Hans och då gör jag precis som jag vill, när jag vill :)


God Jul i stugorna!



Av Susy - 23 december 2013 21:07


Ikväll är det den traditionella uppesittarkvällen.

För alla andra utom mig?

Jag förstår att det är en uppesittarkväll för att man ska hinna få skinkan klar, paketen packade, röran uppröjd osv.  men ja, det har liksom aldrig varit så för mig.

Så länge mina föräldrar levde så var jag aldrig hemma på julaftonen och inte på dagen på juldagen heller.

Jag åt alltså borta, ingen större mening att fixa en massa mat då liksom.

Och mamma såg till att jag hade massor med julrester med mig när jag åkte på juldagen :)

Så kvällen före julaftonen har alltid varit lugn för mig.

Nu  när det är bara jag (och Hans förstås) så lagar jag visserligen lite mat, men det mesta köper jag färdigt faktiskt.

Julklapparna har jag nog aldrig packat in sista kvällen, vill ha sånt gjort i tid liksom.

I år är de även levererade i god tid :)


Och röran...ja den är kvar :)


Så ja, jag behöver inte ha någon uppesittarkväll ikväll, maten står klar i kylskåpet, bara att värma...och tv-utbudet är inte mycket att hurra för.

Men för er som har mycket kvar att göra så hoppas jag ni snart kan stressa ner, själv gjorde jag det för flera år sen ;)


Av Susy - 21 december 2013 09:35


Igår blev jag hämtad av A och sedan åkte vi mot Geta.

Vårt mål var förstås Soltuna och julbordet.

Det var inte så mycket folk där när vi var där, så vi behövde inte köa eller något sånt.

Vi kunde bara äta och njuta, nam nam.

Massor med mat fanns det och massor åt vi förstås, det ska man göra när man är på julbord :)

A bjöd mig på julbord, det tyckte ju inte jag att hon skulle göra, men hon är baske mig envisare än mig ;)

Kan ju säga att det inte direkt var igår jag blev bjuden på julbord...rör mig inte sådana kretsar där sånt händer.

Tack igen A för att du bjöd mig, på mat, skjuts och trevligt sällskap :)


Efteråt rapade vi oss iväg till Mattssons.

Jag behövde handla till julen och A var snäll och kom med.

Eftersom jag var så himla mätt så lyckades jag handla efter listan...helt otroligt!

När hände det sist liksom???

Jag var mer förvirrad än vanligt, jag fick halvpanik över var jag parkerat bilen...

I garaget hemma kanske....jag åkte ju med A igår kväll...hm...skyller på matkoman :)

Blev alltså hemskjutsad av A och hon fick äran att hälsa på Hans (få förunnat, han är kinkig).


Det var fint med julbord, var något år sen sist och himla skönt att ha julmaten bärgad också.

Julklapparna åkte iväg med tomteexpressen igår så nu är det väl bara att koppla av och invänta julen då.

Sa någon julstädningen då?

Jag hörde inte riktigt...störningar på linjen....


Av Susy - 19 december 2013 17:04


...ifjol att jag var på julfest på Vikingaåsen.

Jag hade varit med och övat in en musikal med femmorna och vi väntade på vår tur.

Under tiden såg vi på de andra klassernas program.

När det var dags så var jag bakom scenen som inkastare (behövdes inte, de skötte sig perfekt) och hyschare (det behövdes då och då, svårt att minnas att vara tyst när allt är så spännande).

I några dagar nu har sångerna börjat gå runt i mitt soundtrack i huvudet igen.

Det här gör mig melankolisk och ledsen.

Jag fick inte stanna där i närheten av skolan, jag fick inte hjälpa dem mera :(

Nu är femmorna sexor och ikväll uppträder de med luciatåg. 

Och jag får inte vara där :(


Av Susy - 18 december 2013 19:31


Jag har just klarat av inpackningen av årets julklappar!

Jag tycker det är skoj att slå in paketen själv, men i år var det baske mig frågan om det var skoj!

Jag hade kollat att jag hade julpapper hemma innan jag for på hjälpa-tomten-rundan, jag behövde INTE köpa något nytt papper.

Hm...det gick ju bra...tills jag såg något silvrigt och rött...hm...flera rullar och snören inpackade i ett paket.

MÅSTE HA!

Och jo, det är fint, men när jag öppnade förpackningen visade det sig vara  någon sorts silkig folie som inte alls var lätt att klippa i (jag som inte kan klippa rakt annars heller liksom) och nästan omöjligt att få att hållas på plats.

Men ja, det fick gå bara och ja det gick rätt bra (med en del extra tejp)...tills Hans kom på att han skulle hjälpa till.

Det lektes med snören, det revs i pappret, buffades på pennan när jag skulle skriva vem som skulle ha vilken klapp och till sist la han sig på bordet och sällan har han väl varit stor som då!

Lyckades få till de sista klapparna ena hörnet på bordet.

Så efter några om och men så är det klappat och klart för i år!


Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards