Susy funderar vidare

Alla inlägg den 6 maj 2013

Av Susy - 6 maj 2013 19:12


Bonden som äger åkern bakom mitt hus eller egentligen på sidan om har varit fullt sysselsatt där i två dagar. Idag upptäckte ett stort gäng måsar det och de skriker sig verkligen hesa.


Jag satte in myggnätet i sovrumsfönstret i morse :)


Jag lagade mig efter många om och men iväg till kyrkogården och tog bort lyktor, gravprydnader och granris.

Sen planterade jag blommor där, skönt och vårigt jobb.

Tänkte dock att det är tur att jag inte är någon trädgårdsmänniska annars för jag blev helt ledbruten av att fixa dessa tre gravar.

En lite lustig sak var att jag såg att det låg en fimp bredvid min "äldsta brors" grav. Jag log lite och funderade på om han varit upp och tagit sig en cigg...storrökare som han var :)


På väg till kyrkogården mötte jag en turistbuss och när jag var där så kom det en dit också!


Så ja, trots kyliga vindar och nätter så vårar det sig mer och mer :)


Av Susy - 6 maj 2013 08:07


....är jag buddhist?

Det hade jag ingen aning om!

Jag läste en artikel om Claes Malmberg och han presenterade "Buddhismens 4 bästa nycklar till ett gott liv"


1. Utveckla ditt tålamod, det är nyckeln till det mesta

2. Ge plats åt lekfullhet och ta inte saker så allvarligt. Med mer lek i ditt liv blir du även mer avspänd.

3. Öva din medkänsla med andra människor och du blir alltmer duktig på att inte döma andra.

4. Träna dig att leva i nuet, det är faktiskt allt du vet någonting om och det är i nuet du kan skapa mer lycka och harmoni i ditt liv.


Så här är jag i förhållande till detta ovan:

1. Jag har ett otroligt tålamod, om jag inte är trött...då har jag nästan noll, men jag kan koppla bort det som stör mig om jag skärper till mig.

2. He he, jag är barnslig och gillar lek, men inser att ibland måste man ta saker och ting på allvar.

3. Av nån anledning tror jag inte jag behöver öva på min medkänsla om andra :) Och jag är inte den som dömer folk!

4. Jepp, jag tar dagen som den kommer så långt det funkar i vardagen. I detta ingår även att inte grubbla och fundera så mycket utan leva i nuet.


Så vad säger man?

Är jag buddhist utan att veta om det?

Eller är jag bara en människa som är född omtänksam och har lärt mig ta dagen som den kommer?


Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards