Susy funderar vidare

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Hänger omkring

Av Susy - 24 april 2012 07:29


Ja, nu har jag varit till läkare eller ja igår då.
Och näe, jag har inte ögoninflammation, jag har ansiktsförlamning på höger sida!!! Det är därför ögat tåras, det sluter inte fast tillräckligt ofta om ens alls.
Läkaren brydde sig rätt föga om mitt onda på vänster sida eftersom han såg hur jag såg ut. Jag hade inte koll på att det var värre än vanligt!

Jag var så koncentrerad på min onda vänstra sida i ansiktet och mitt högra öga som rann att jag inte såg hela bilden av mej själv. Jag såg det inte förrän han ställde mej framför spegeln, jag är sned, rejält sned i ansiktet.


Jag trodde först han var ointresserad av det jag sa och att han tyckte jag kommit dit i onödan, han bara studerade mitt ansikte och tittade mej inte i ögonen.

Jag förstår nu att han nog var rädd för att jag hade hjärnblödning, han gjorde sådana tester...och kallade in en kollega...som gjorde samma tester.
När de uteslutit hjärnblödning så trodde de att ansiktsförlamningen berodde på borrelia eller något virus.
Det här var hos våra arbetsplatsläkare så de skickade en remiss till akuten och så fick jag åka dit....
Suck...jag som avskyr sjukhus och ännu mer akuten...suck...


Jag fick efter lång väntan träffa en läkare...som gjorde samma tester som de två andra och när han äntligen konstaterade att jag inte hade hjärnblödning så började han prata om ryggmärgsprov för att kolla om jag hade borrelia.
Ryggmärgsprov har jag lovat mej själv att aldrig mer ta med 3-veckors gräslig huvudvärk fortfarande i minnet efter förra gången.
Han tjatade och tjatade och tillsist sa jag ja ändå...fast det inte alls kändes bra.


Innan han skulle börja så lät han så himla orutinerad att jag verkligen ångrade mej flera gånger, men tänkte att "har jag mej i leken gett..." Men efter att han misslyckats med stickandet två gånger och pratade om att ta in en kollega som skulle göra sticket istället så sa jag nej!
Jag kände mej grymt otrygg och ville inte alls vara med mera.
Han försökte övertala mej igen och igen, men gav tillsist upp och gick ut ur rummet.


Sköterskan (som var mycket trevlig och förstående) tog blodprov på mej (det går att kolla borrelia så också, men det är inte lika tillförlitligt och går inte lika snabbt).
Jag väntade sen på de prov som skulle bli "snabbt" klara och under den tiden kom läkaren tillbaks med den andra läkaren...och operation övertalning började igen...suck....de verkade tro att jag var rädd för smärtan, fast jag flera gånger sagt att jag inte är rädd för smärtan utan för följderna (jag hade berättat om mina tidigare mycket dåliga erfarenheter av provet).
Jag sa tvärnej igen och ville bara hem och tillsist gav de sig.


Snabbprovet på borrelia visade ingenting, men det är tydligen inte tillförlitligt och sänkan var bra....så jag fick en massa recept och tack å hej!
Ingen sjukskrivning gav de mej...och jag tänkte inte på att fråga efter det heller, jag ville ju bara hem.
4 läkare + akuten på en dag är hårt för en som har läkarfobi och avskyr sjukhus!


Nu går jag här hemma och hänger, höger ansiktshalva mer än allt annat då.

Jag vill inte åka till jobbet och skrämma små barn och inte är inte överdrivet pigg.

Och jag har fortfarande ont i vänster sida av ansiktet...sidan som läkarna glömde...varför är jag inte förvånad över det??

Det var ju det jag sökte för liksom....

 
 
Ingen bild

Bella

24 april 2012 09:41

Men HERREGUD! Det låter inte bra :( Jag beundrar ditt mod att säga ifrån. Om sjukvården inte får fram tillräckligt med info. från blodprovet kanske du måste underkasta dig det plågsamma ryggmärgsprovet ändå. Ta med en trygg vän kanske...
Raraste Susy, krya på dig!

Susy

24 april 2012 10:27

Jag tänkte säga tvärnej till kortison också, men fick ge mej där fast det ändå tar emot att ta det.
Jag är inte rädd för att ryggmärgsprovet ska göra ont, men att de ska knöggla omkring i min ryggmärg igen och riskera få in ännu en luftbubbla i den gör mej livrädd.
3 veckors brännande huvudvärk minns man länge...och på den tiden bodde jag hemma hos mamma som tog hand om mej. Hur skulle jag klara mej själv och Hans nu????

 
Ingen bild

Lynn

24 april 2012 10:01

Men vad tusan! Vad har du för fel då? Krya på dig nu, läskigt med ansiktsförlamning.

Susy

24 april 2012 10:29

Jag vet ju inte riktigt, men de misstänker och medicinerar för borrelia.
Tack och jo, det är läskigt, fast jag tycker det är ännu läskigare att de inte brydde sig om värken i den oförlamade sidan av ansiktet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susy - Lördag 9 mars 19:49

  Idag när jag hämtade tidningen ur lådan så såg jag att grannens bil var hemma och jag blev rädd. Ja inte för grannen, utan för att bilen var hemma på dagen. Frun i huset ligger nämligen på sjukhuset och är dödssjuk i cancer    Han brukar va...

Av Susy - Söndag 25 feb 08:53

  Jag hade lyckats tövla bort lösenordet hit och det var ett helsike att få tillbaks det. Men nu är det gjort och nu ska jag skriva en blogg...om någonting...eh...vet inte vad jag ska skriva liksom. Så tack och hej för den här gången    ...

Av Susy - Måndag 29 jan 15:06

  Den här katten jag bor ihop med var billig idag vid tid för min tupplur. Plötsligt börjar hon springa runt huset som en galning, jag sa åt henne på skarpen och hon lugnade ner sig. Jag höll precis på att somna när hon började igen    Jag sa...

Av Susy - 31 december 2023 07:39

  Skriva blogg alltså. Det är den sista dagen i månaden och jag har inte fått någon blogg skriven så det är måsta på nu      Inte har det väl hänt så mycket riktigt, men jag firade faktiskt jul hos min brorson med familj eller jag var där någ...

Av Susy - 21 november 2023 08:27

  Faktiskt så är det inte vinter förrän den 1 december!!! Och det är inte jul förrän på Lilla Jul (2 december detta år)!!! Kan ni förstå det?     Det är faktiskt så, men inte många som förstår det och till stan ska jag inte åka just nu för ...

Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards