Susy funderar vidare

Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Driving runt

Av Susy - 8 september 2013 19:10


I morse åkte jag iväg till Eckerö post- och tullhus för att hämta upp en av mina småkusiner som är här på besök just nu. Hon bor där för en kort tid för att samla fakta om sjöfarten osv, hennes morfar var sjöman, han stannade till i Australien, fann kärleken och bildade familj där.

Flera av dessa släktingar har varit hit, hennes mamma och pappa kom först och sedan har 4 av de totalt 6 syskonen varit hit, de två som är här nu har båda varit hit flera gånger förut.


Idag var vår första plan att besöka deras systers grav vid Eckerö kyrka. Hon var på väg hit till Åland för sitt tredje besök när hon plötsligt avled. Syskonen visste om hennes kärlek till Åland och vi jordfäste hennes aska i en äldre släktgrav för många år sen.


Efter det åkte vi in till stan, min småkusin ville bjuda mig på lunch och det var lättare sagt än gjort på Åland en söndag i september. Om något ställe alls hade öppet idag så öppnade de tidigast kl. 14!

Men när jag visade henne lite platser i stan så såg vi att Draken öppnade redan kl. 11!

Jiihuu! Mat åt oss :)


Jag var trött redan från början och hittade inte alla engelska ord som jag faktiskt kan, men på Draken blev det ännu värre. Jag råddade ihop svenska och engelska i ett sammelsurium och pratade till sist svenska med småkusinen och engelska med personalen på Draken...som inte förstod mycket av vad jag mumlade om ;)

Nåja, det löste sig och vi fick mat och satt där i den varma solen och åt i godan ro.


Såg sen till att hon fick handla lite förnödenheter så de har något att äta där långt ut i Eckerö, inte så mycket öppet i den kommunen nu liksom.

Vi svängde även in till Hammarlands kyrka, hon var något imponerad över våra mäktiga kyrkor och jag märkte hur hemmablind man är när hon sa hur vackra detaljerna var på kyrkan. Visst tycker jag kyrkan är vacker, men den har jag ju sett sen barnsben och tänker inte på att tex de stora metalldörrarna faktiskt är mycket vackra.


På vägen tillbaks så besökte vi Jonas Wiléns ateljé, jag är inte så rysligt konstintresserad, men han är duktig och gör en massa olika saker. Han fick ett pluspoäng för att underhållningsmusiken spelades på en vinylspelare :)


När vi kom tillbaks till post- och tullhuset så hade hennes bror kommit tillbaks dit.

Han sa att han varit ut på en riktig grabbdag. Han hade börjat tidigt i morse med att få följa med och sitta i ett jakttorn och spana på rådjur. De hade inte skjutit något djur, men sett flera rådjur + en massa andra vilda djur

Efter det hade han varit med och lagt nät så han kände sig nöjd med sin dag.


Vi pratade en stund, men min trötta hjärna började få väldigt svårt att hitta ord på engelska och jag började längta hem och vila den från engelska ett tag.

Jag fick en burk honung med mig hem, den hade den manliga småkusinen skördat från sina egna kupor i Australien, ska bli spännande att pröva :)


På vägen hem snurrade min hjärna på både engelska och svenska, märkligt att det kan gå så fort att börja tänka på ett annat språk, men ja, jag pratade det ju större delen av dagen så det är väl inte så konstigt.

Trött är jag ännu, men det var en härlig dag.

Vackert väder och gott sällskap :)

Fast hjärnan är fortfarande lätt svengelsk.


 
 
Ingen bild

eivor.lindstroem@gmail.com

10 september 2013 08:04

Trevlig läsning. Hoppas du är tillbka i svenska verkligheten nu....förresten så tycker jag att du har trevlig reklam jag måste bara komma ihåg att klicka på dem.Ha en bra dag!

Susy

10 september 2013 19:03

Nja, de är kvar ännu så det blir lite engelska nu och då hela tiden och märker att den liksom hänger sig kvar.
Reklamen kan jag inte göra något åt, den bara kommer den, men bra om den är trevlig :)
Ha det bra du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susy - Lördag 9 mars 19:49

  Idag när jag hämtade tidningen ur lådan så såg jag att grannens bil var hemma och jag blev rädd. Ja inte för grannen, utan för att bilen var hemma på dagen. Frun i huset ligger nämligen på sjukhuset och är dödssjuk i cancer    Han brukar va...

Av Susy - Söndag 25 feb 08:53

  Jag hade lyckats tövla bort lösenordet hit och det var ett helsike att få tillbaks det. Men nu är det gjort och nu ska jag skriva en blogg...om någonting...eh...vet inte vad jag ska skriva liksom. Så tack och hej för den här gången    ...

Av Susy - Måndag 29 jan 15:06

  Den här katten jag bor ihop med var billig idag vid tid för min tupplur. Plötsligt börjar hon springa runt huset som en galning, jag sa åt henne på skarpen och hon lugnade ner sig. Jag höll precis på att somna när hon började igen    Jag sa...

Av Susy - 31 december 2023 07:39

  Skriva blogg alltså. Det är den sista dagen i månaden och jag har inte fått någon blogg skriven så det är måsta på nu      Inte har det väl hänt så mycket riktigt, men jag firade faktiskt jul hos min brorson med familj eller jag var där någ...

Av Susy - 21 november 2023 08:27

  Faktiskt så är det inte vinter förrän den 1 december!!! Och det är inte jul förrän på Lilla Jul (2 december detta år)!!! Kan ni förstå det?     Det är faktiskt så, men inte många som förstår det och till stan ska jag inte åka just nu för ...

Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards