Susy funderar vidare

Alla inlägg under juni 2013

Av Susy - 15 juni 2013 06:49



Det är sådana saker jag funderat på en tid.

Det har dykt upp saker, texter, bilder och filmsnuttar lite här och var och jag har blivit irriterad och arg.

Sånt här dyker upp hela tiden, men nu verkar det liksom har hopat sig.


Det jag menar är när folk stör sig på andras utseende.

När folk är så ytliga att de inte kan se människan bakom utsidan.

När de gör narr av andras utseende, tar bilder och filmar det och delar det på nätet...och hånar det.


Vad skulle du själv tycka om någon visade upp det du inte tycker om hos dig själv?

För alla har sådant de inte tycker om hos sig själva....även de "perfekta" människorna.

Tänk om någon skulle börja göra narr av dig?

Tänk om ett helt gäng hakar på och säger att du är ful, tjock, äcklig eller vad det nu är för skällsord de kommer på?

Bara för att de kan....och tydligen inte alls har något samvete eller någon omtanke med andra människor.

Alla ni som gör sånt här mot andra borde utsättas för det!

Få känna på hur det är!


Många stör sig säkert på mitt utseende, min kroppsstorlek osv, men som för mig som för många andra så finns det saker man inte rår för och en hel del annat som inte är så himla lätt att rå på.

Men du, det är bara ytan...tänk hur många goda insidor ni ytliga missar!


Av Susy - 13 juni 2013 06:13


 

Precis så där känns det!


Av Susy - 12 juni 2013 06:11


Igår kväll gick en viss herreman, vi kan kalla honom Hans, ut.

Det är i och för sig inget ovanligt, han brukar gå ut när det blir svalare ute, men han gick ut före kvällsmålet och det är ovanligt.

Inte hade han dykt upp innan jag gick och la mig heller...så lite oro kände jag, men jag vet ju att han är en verklig nattkatt.

Vaknade vid halv 5 och ingen katt låg i sängen :(
Blev orolig när han inte dykt upp...men såg sen att han varit in och ätit.
Sen hade han rusat ut igen, mycket på gång i natt tydligen...
Jag la mig i sängen igen och plötsligt kom han in...och hoppade glatt upp i sängen och la sig nära...daggvåt liksom...och då måste man ju värma sig på morsan ;)
Så skönt när han dyker upp och så mysigt att kela med honom...men sen var ju jag klarvaken och steg upp...alltför tidigt...men är ändå så lättad över att min myspojke är inne igen :)


Av Susy - 9 juni 2013 13:02


Jag hade en liten fundering på att besöka ex-jobbet idag eftersom de firar folkdräktensdag där, men nu blev det inte så.

Dagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig!

Tur att de bestämt sig för att vara inne i Jomala bibliotek och Vikingaåsens skola i alla fall...vädret är ingen höjdare idag. Bättre nu, men känns lite osäkert.


Jag hoppas att det är uppehåll när de ska gå med fanorna till Julius Sundbloms staty.

Jag vet hur det är att gå och stå där i regnet...och stekande sol...och i kastvindar.

Inte nog med vädrets makter, man ska hålla kolla på en stor fana också.

Jag gjorde det ett antal gånger när jag jobbade på ÅUF, hörde liksom till.


Men idag får självstyrelsedagen firas utan mig...fast jag har nån liten flagga som jag kan vifta med här hemma om det behövs ;)

Hoppas inga evenemang regnade bort och allt flyter på som det ska!


 

                                                Åland   

Av Susy - 8 juni 2013 10:31


Igår lagade jag mig äntligen och handlade ordentligt.

De gånger jag handlat de senaste veckorna har av olika orsaker blivit lite halvdana och nu var det bara eko kvar i kylskåpet.

Skulle jag inte ha handlat igår så skulle jag fått äta morötter till lunch idag!


Men det jag egentligen skulle skriva om var en grej som händer nu och då när jag är och handlar.

Folk som klampar på....

Igår var det en mycket enveten klampare jag träffade på...helt ofrivilligt.

Första gången kom han sättande när jag stod och valde bland salladssorterna, suckade snett bakom mig först (antagligen för att jag stod ivägen), sen trängande sig fram för att själv ställa sig och välja.

Jag steg åt sidan för jag orkar inte trängas.

Väntade tills han var klar och valde sen klart det jag behövde.

Trodde jag hade sluppit honom, men döm om min förvåning när han dök upp igen på samma sätt vid köttet!

Och sen vid mjölkkylen!

Jag steg åt sidan båda gångerna och väntande ut honom.

Vid mjölkkylen var jag något irriterad på honom och det såg hans flickvän/fru och log lite överslätande mot mig.

När han äntligen var klar vid mjölkkylen kunde jag se vad det var jag behövde därifrån...men vad händer då??

Jo, han kommer dit en gång till, tränger sig fram och börjar till och med prata med mig!!!

Men va sjutton!

Klampa härifrån!

*morr, fräs*

Men snäll som jag är så svarade jag på tilltal...och äntligen slapp jag honom! Såg honom inte en endaste gång till efter det....pust...tålamod...


Av Susy - 6 juni 2013 16:45


Som väl de flesta märkte så regnade det några dagar...det gör underverk för gräsmattor det...suck...

Jag har, som jag säkert berättat tidigare, massor med gräsmatta...suck...

Det betyder att jag när det kommer sol efter regn  har en hel del att klippa...suck...


Sparkade igång mig själv och gräsklipparen igår, vet inte vem av oss som var trögast.

Men igång kom vi.

Gav oss på en hittills oklippt del av gräsmatta...den var hög, den var tjock och kraftig.

Det tog på både gräsklipparen och mig...suck...

Var helt slut efter den bataljen, men pustade en stund, tankade gräsklipparen och tänkte skam den som ger sig och tog mig ann gräsmattan närmast huset.

Dog en smula en par gånger och den andra gången jag dog höll jag inte på återkom till gräsklipparen, men efter att jag tankats med middag så gick det igen....mest av envishet och tammetusan hela den gräsmattan blev klippt för andra gången i år.

Nu måste jag ta bort stora kvistar och en hel björk för att kunna klippa resten av andra gräsmattan för första gången i år. Låter som ett drygt jobb...suck...

Jag önskar så att det inte regnar på länge nu så att gräsmattan torkar och blir brun!

Jag gillar bruna gräsmattor :)

 

Av Susy - 4 juni 2013 08:07


De pratade om vad man stör sig på när det gäller Facebook och Instagram på nyhetsmorgon.

Vad man retar upp sig på att folk delar med sig och så.


Jag stör mig också på saker och ting på fb (Instagram har jag inte av förekommen anledning), tycker en  hel del är lite jobbigt att ständigt måsta se på....men samtidigt så vet jag att man kan skrolla förbi.

Man behöver inte stirra på allt, man behöver inte gilla allt osv.

Bara att rulla förbi och i vissa fall dölja saker för att slippa se dem osv. En del går ju att blocka bort också.


Onödigt att reta upp sig i onödan liksom...rulla vidare bara :)


Av Susy - 3 juni 2013 16:22


Jag blev tillfrågad av vännen Kari om jag kunde komma och hjälpa honom att pyssla lite inför en utställning.

Kari är alltså konstnär och av det lite äventyrliga slaget :)

Det finns ingen brist på fantasi hos honom :)

Han ser något i allt som andra kallar skrot och gör om sakerna till de mest fantasifulla saker :)

Till på det är han en mycket trevlig människa som jag känt väldigt länge vid det här laget.

Däremot har vi inte umgåtts så mycket på en rätt lång tid, men idag fick vi prata och pyssla ihop i hans trädgård.

Jag blev beodrad att klippa potatisskal....och det gjorde jag.

Först med lite funderingar på om jag gjorde rätt, jag har aldrig klippt potatisskal tidigare :)

Men till sist blev jag riktigt bra på det...nu ska de bara målas till, men det ska någon annan göra.

Vårt pysslande fick ett abrupt slut när det började regna, men det var trevligt och konst-igt så länge det varade :)


Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards