Susy funderar vidare

Direktlänk till inlägg 18 februari 2013

I min enfald

Av Susy - 18 februari 2013 13:32


Jag kan väl inte påstå att jag är den friskaste personen på jorden i vanliga fall, men de flesta sjukdomar jag fått har snabbt eller i sakta mak blivit bättre.

Så var det förra gången jag hade borrelia.

Jag visste att jag hade haft en bässe på baksidan av låret, höll inte direkt koll på bettet (stället ligger ju inte direkt i vanligt synläget), men plötsligt började det klia som tusan.

Efter en titt i spegeln så kunde jag konstatera att där hade jag en rejäl ring på låret.

Efter ett besök hos läkare fick jag medicin och några andra fel än den kliande ringen fick jag aldrig.

Detta är den sorts borrelia de flesta får, lite trötthet kan ingå också, men inget mera.


I min enfald trodde jag att det var slut med det, men näe, borrelia går aldrig ur kroppen helt.

Den kan även blomma upp igen av diverse anledningar, den kan även fyllas på av nya borreliafästingar :(


Jag minns ju nu att jag var väldigt trött före jag fick borrelia de luxe konstaterat, men jag viftade bort det med att jag jobbat för mycket och/eller sovit för dåligt.

Det var inget jag tänkte på direkt och jag inser att skulle jag inte fått ansiktsförlamning så vet i tusan hur sjuk jag hade blivit, om jag liksom överlevt ens.

Så hur konstigt det än låter så är jag tacksam att jag fick ansiktsförlamning. Inte fasen var det skoj, men alternativet skulle nog varit värre.


Nåja, borrelian har i sakta mak blivit bättre eller jag symptomen har blivit bättre.

Jag har orkat med lite mer än jobb och jag har kunnat röra mej mer utan att få ont i dygn efteråt.

Jag trodde i min enfald att så här skulle det fortsätta mot en normalare livskvalité.

Men den senaste månaden har jag blivit sämre igen.

Jag är så trött efter jobbet att jag knappt orkar hålla mig vaken. Kvällarna går åt till att längta till sängdags.

Jag får igen ont av minsta lilla, lite för mycket stående eller gående gör mina ben onda och styva som tusan. Det är inte mycket bättre med andra muskler i kroppen.


Tydligen är det här vanligt, det går framåt och framåt och sen hoppar det bakåt igen. Som allt annat med borrelia de luxe så får man ta det bara...tig och lid...ingen mening att säga något åt nån läkare, ansiktsförlamningen har ju gått över...suck...

Fast nu berättade  jag det i bloggen i alla fall.

Om inte annat så kanske någon annan drabbad läser och nickar igenkännande.

Det är himla skönt att prata med dem som också har eller har haft borrelia de luxe!

De förstår, de känner igen och jag hjälper gärna andra drabbade att känna sig förstådda.


Fick lite lättnad levererad av laserkvinnan förra veckan och denna vecka ska jag till den andra av min alternativvårdare, så jag känner hopp och det är inte en gnutta enfaldigt :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susy - Lördag 9 mars 19:49

  Idag när jag hämtade tidningen ur lådan så såg jag att grannens bil var hemma och jag blev rädd. Ja inte för grannen, utan för att bilen var hemma på dagen. Frun i huset ligger nämligen på sjukhuset och är dödssjuk i cancer    Han brukar va...

Av Susy - Söndag 25 feb 08:53

  Jag hade lyckats tövla bort lösenordet hit och det var ett helsike att få tillbaks det. Men nu är det gjort och nu ska jag skriva en blogg...om någonting...eh...vet inte vad jag ska skriva liksom. Så tack och hej för den här gången    ...

Av Susy - Måndag 29 jan 15:06

  Den här katten jag bor ihop med var billig idag vid tid för min tupplur. Plötsligt börjar hon springa runt huset som en galning, jag sa åt henne på skarpen och hon lugnade ner sig. Jag höll precis på att somna när hon började igen    Jag sa...

Av Susy - 31 december 2023 07:39

  Skriva blogg alltså. Det är den sista dagen i månaden och jag har inte fått någon blogg skriven så det är måsta på nu      Inte har det väl hänt så mycket riktigt, men jag firade faktiskt jul hos min brorson med familj eller jag var där någ...

Av Susy - 21 november 2023 08:27

  Faktiskt så är det inte vinter förrän den 1 december!!! Och det är inte jul förrän på Lilla Jul (2 december detta år)!!! Kan ni förstå det?     Det är faktiskt så, men inte många som förstår det och till stan ska jag inte åka just nu för ...

Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards