Susy funderar vidare

Direktlänk till inlägg 10 december 2011

Det är inte lätt när det är tungt

Av Susy - 10 december 2011 07:21


För några dagar sen pratade jag med en god vän om det här med att vara snäll respektive elak med sina medmänniskor.

För min egen del är det mycket enklare att vara snäll, är det inte så för alla?

Att vara elak kräver mera energi, tankekraft, större minne (om man ska minnas skvaller och förtal man hört) och framför allt ett samvete som man kan trycka undan.


Mitt samvete är en elak sort, det gnager för minsta lilla...lämnar mig inte i fred alls.

Jag får jättedåligt samvete för minsta lilla grej. Oftast har inte ens den berörda parten tagit det för att jag varit stygg eller onödig. De har knappt märkt att jag uttryckt mej plumpt, men mitt samvete gnager på och jag får en orokänsla i bröstet. Jag måste reda upp det liksom!


Jag misstänker att det är pga att det hör till min natur att vara snäll, omtänksam och givmild. Det går liksom emot naturlagarna att jag är elak.

Och det blir värre och värre med åren.

Har märkt att jag har väldigt svårt att höra på skvaller numera. Står inte ut med att folk prata strunt om andra. Klarar inte av när någon nedvärderar nån annans liv eller hur eller var de valt att leva sitt liv.

Jag klarar inte heller av när folk är avundsjuka och inte kan unna andra lycka och välgång!

Inte tusan mår man bättre för att man är missunnsam inte! Nä, glädjs med andra och var glad för deras lycka!


Jag är världens sämsta skvallerkärring, minns ju inte vad jag har hört ;)

Jag kan höra att folk separerat, gift sig, väntar barn, hittat ny partner eller något liknade och kommer inte  ihåg att berätta det åt folk...och det är ju inte ens elaka saker, utan bara fakta (ja, ibland är det ju skitsnack man hör också förstås).


Men i det stora hela kan jag inte förstå varför folk inte bara kan vara snälla med varandra, det är så mycket enklare och samvetet får vila!


 
 
Ingen bild

lilith

10 december 2011 08:20

Håller fullständigt med! :))

Susy

10 december 2011 09:15

Va bra att vi är flera :)

 
Ingen bild

ámmie

10 december 2011 23:40

Det beror väl lite på HUR man pratar om folk, jag menar att typ berätta att nån är gravid eller träffat nån ny är väl inte elakt. Såvida det inte är av sensationslystnad man berättar det, eller om personen ifråga bett om att man inte ska säja nåt. Däremot håller jag med om att folk kan låta bli att ha synpunkter på hur andra lever sitt liv, var och en måste få välja det själv utan att bli pådyvlad "sanningar" om hur man borde göra. Sen får man ju verkligen hoppas att folk inte har som sysselsättning att vara elaka med flit, då är det ju faktiskt illa.

Susy

11 december 2011 10:58

Jo, det är just sånt skvaller som jag glömmer bort att berätta vidare..fast det är ok saker att berätta :)
Ibland verkar det som vissa är elaka med flit, i alla fall kommer det sällan snälla saker om andra ur deras munnar...i sådana fall undrar jag vad de då säger om mej när jag inte är med :o/

 
Ingen bild

ammie

11 december 2011 13:10

Du får väl tänka som jag brukar göra: Det är ju tur att man håller folk med underhållning.

Susy

11 december 2011 13:21

Ha ha :D
Ja, alltid roar man nån och då kanske de blir mindre elaka på kuppen då :)

 
Ingen bild

Bella

12 december 2011 13:57

Livet är som en spegel. Det man gör får man tillbaka. Ibland är det med med facetteringar i glaset, man kan få dubbelt tillbaka eller det missar målet. Men i regel... är du snäll, trogen, rättvis så blir du behandlad likadant.... och så får du god nattsömn förstås, vad annars när samvetet är snövitt? ;)

Susy

12 december 2011 15:35

Ha ha :D Existerar snövita samveten?
Fast liknelsen med spegeln var bra!

 
Ingen bild

santha

13 december 2011 07:05

ingen regel utan undantag dock... I övrigt håller jag med om att man kan undra hur folk orkar leva med sina samveten. Eller med dem deras prat / handlingar / ickehandlingar gör dem till. Elakhet är bland det sorgligaste som finns :(

Susy

13 december 2011 17:35

Måste nog läsa igenom min blogg igen då...hade ingen aning om att jag skrivit in nån regel...
Det kan inte vara lätt att vara elak, va sur och grinig man måste vara hela tiden liksom :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susy - Lördag 9 mars 19:49

  Idag när jag hämtade tidningen ur lådan så såg jag att grannens bil var hemma och jag blev rädd. Ja inte för grannen, utan för att bilen var hemma på dagen. Frun i huset ligger nämligen på sjukhuset och är dödssjuk i cancer    Han brukar va...

Av Susy - Söndag 25 feb 08:53

  Jag hade lyckats tövla bort lösenordet hit och det var ett helsike att få tillbaks det. Men nu är det gjort och nu ska jag skriva en blogg...om någonting...eh...vet inte vad jag ska skriva liksom. Så tack och hej för den här gången    ...

Av Susy - Måndag 29 jan 15:06

  Den här katten jag bor ihop med var billig idag vid tid för min tupplur. Plötsligt börjar hon springa runt huset som en galning, jag sa åt henne på skarpen och hon lugnade ner sig. Jag höll precis på att somna när hon började igen    Jag sa...

Av Susy - 31 december 2023 07:39

  Skriva blogg alltså. Det är den sista dagen i månaden och jag har inte fått någon blogg skriven så det är måsta på nu      Inte har det väl hänt så mycket riktigt, men jag firade faktiskt jul hos min brorson med familj eller jag var där någ...

Av Susy - 21 november 2023 08:27

  Faktiskt så är det inte vinter förrän den 1 december!!! Och det är inte jul förrän på Lilla Jul (2 december detta år)!!! Kan ni förstå det?     Det är faktiskt så, men inte många som förstår det och till stan ska jag inte åka just nu för ...

Presentation


Jag heter Susy och bor på Åland

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Fråga mig

11 besvarade frågor

Tidigare år

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards